No. 12 (2017)
Articles

Fokusgruppssamtal om svåra frågor

Ann-Marie Markström
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
Bio
Ann-Charlott Münger
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och sociologi, Linköpings universitet
Bio
Fokussamtal pågår.

Published 2017-05-11

Keywords

  • Lärarutbildning,
  • Specialpedagogik

How to Cite

Markström, A.-M., & Münger, A.-C. (2017). Fokusgruppssamtal om svåra frågor. Venue, (12), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1764

Abstract

Orosanmälningar till socialtjänsten hör till en av de arbetsuppgifter som upplevs som svåra i förskola och skola. I ett aktuellt forskningsprojekt har fokusgruppssamtal visat sig vara en fruktbar metod för att tillsammans i grupp bearbeta, diskutera och reflektera över hur man i förskola och skola kan identifiera och stödja barn som bevittnar i våld i hemmet. Detta projekt har väckt frågan om en bredare användning av fokusgruppssamtal som pedagogiskt verktyg i förskola och skola.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Bruno, Linnéa. (2012) Pedagoger i det sociala uppdragets gränstrakter. Att hantera familjerättsliga processer, hot och våld. Sociologisk forskning, 49 (3), 189–210.

  2. Hydén, Lars Christer & Bülow, Pia. (2003) Who's talking: drawing conclusions from focus groups—some methodological considerations. International Journal of Social Research Methodology, 6(4), 305-321. doi.org/10.1080/13645570210124865

  3. Wibeck, Victoria (2010) Fokusgrupper: om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur.

  4. Wibeck, Victoria, Abrandt Dahlgren, Madeleine & Öberg, Gunilla. (2007) Learning in focus in groups and analytical dimension for enhancing focus group research. Qualitative Research. 7(2), 249-267. doi/10.1177/1468794107076023

  5. Överlien, Carolina. (2012). Våld i hemmet. Barns strategier. Malmö: Gleerups.